søndag 30. januar 2011

Bedrøvlig

Hadde tenkt ut mange bra overskrifter til dette innlegget, men etter treninga ble det bare bedrøvelse.
Da var årets første sykkeltur utendørs unnagjort, økten skulle være et bakkedrag for så etterfulgt av av 3 x 5 min bakkeløp på toppen.
La ut på sykkelen å følte meg topp i bena når jeg tråkka ut til Dalssnut bakken. Dette er ca 1,5 km med konstant tunge bakker. Jeg brukte dette som et yndet sted å trene bakkedrag i fjor.
Tråkket i vei opp og merket det var tungere en i fjor, noe som gjenspeilte seg i at jeg måtte TO ganger stopp å få igjen pusten og krefter. (Har faktisk ikke noe å si om dette, er bare skammelig)
Til sammenligning hadde jeg bare et stopp i fjor og det var første gang jeg syklet bakken. Bakkeløpet på toppen ble avbrutt etter 1min og 30 sek da det var helt tomt i ben. Det var bare melkesyre. Eneste positive med hele turen var at det kjennes ut som er bedre i tråkket på flatmark.
Dette resultatet var ikke noe jeg hadde regnet med i det hele tatt, tok meg selv som bedre trent en dette, en voldsom knekk. Veien til sommerens ritt er lenger en noen sinne nå. Nå må det legges ned mye mer innsats, i både i kondisjons delen og i vekt tap. Får håpe morgendagens veien gir en god start på neste uke. Nå skal je bare deppe videre på sofaen.
Men på den lyse siden så ble det bare snop på lørdagen i form av 0,5 cola (jeg kan godt drikke 1,5 alene) og en delt chips pose med samboeren.

lørdag 29. januar 2011

Lørdags kos

Etter å vært på firma fest i går, ble det litt mye i glasset og alt for sent til at jeg rakk opp til Lørdags spinningen på Toppform. Så da innvilget jeg meg en hvile dag, sikkert ikke vondt av det da jeg akkurat begynt å trene igjen.
Fant oppskrift på Lørdags kosen i bloggen til Kristian . Er ikke som Onkel Ben`s glassen med Tikki Masala jeg er vant til, men godt og ikke minst sunt var det.

fredag 28. januar 2011

Svømming i snøvær

Stemmings bilde
I dag ble det restitusjons økt, og den tok jeg på gamlingen. For dere som ikke vet hva det er, så er det et oppvarmet utendørs svømmebasseng i Stavanger. Så der ble det en halv time svømming sammen med samboeren. Det var deilig å svømme i snøværet, men vannet er ikke så varmt som bilde til sier. Det er bare veldig kaldt rundt;)
Jeg hadde prosjekt i fjor med å lære meg selv og svømme bedre og det har jeg tenkt å holde på med videre. Men får se om det blir et svømmekurs for voksene for å få litt fortgang i prosjektet.
Men god trening er det, kjente det godt i armene og ble andpusten. Det er synd å innrømme at jeg måtte stoppe etter hver lengde å få igjen pusten. Så da er det bare stå på med kondisjons treninga.

onsdag 26. januar 2011

Et kort innlegg.

Blir bare et kort innlegg i dag da jeg skulle ha vært i seng for lenge siden.
I dag var jeg på spinning time igjen 45 minutter, å med Maria som instruktør. Man blir bare glad av den jenta, positiv og en god instruktør. Det hjelper nå melkesyra og smerten melder seg tidlig i timen. Da er det bare bite tennene sammen å kjøre løpet ut, og det synes jeg greide godt.
Men nå er det blund på øyet

mandag 24. januar 2011

Det er nå grunnlaget legges..........

Ja, det er ikke tid til å sove i timen eller slappe av. Så i dag bar det til den nye treningsformen jeg har fått dilla på: Spinning.
Det ble en time på 30 min spinning med mye motstand og mye stående tråkk. Med tung og seig musikk, passer meg perfekt (kunne vært litt nyere musikk). Etter spinninga ble fylt på litt kropps bensin: banan. Så da klarte jeg å holde hele løpet ut. Så da spanderte jeg på meg en god ben vekt økt. Det er et 12 ukers program med fokus på ben, kommer tilbake med oversikt over programmet og kiloene jeg kjører.
Nå tidlig på våren blir det mye trening og vekt økter for å bygge et godt grunnlag til våren, skulle gjerne begynt litt før med det, men er man sent ute får mann gjøre det beste ut av det.
Ble en kort oppdatering i dag, men når mann skal opp kl:05.30 så er det på tide å finne senga. Skal det bli form, er det viktig med mye god søvn.

lørdag 22. januar 2011

Spinning around

Hadde bestemt meg for en ny runde med spinning i dag. Men jeg klarte jo å forsove meg, å måte stress bort til Sola, bare for å komme dit og oppdage at jeg hadde sett 1 time feil på planen og de ikke hadde åpnet enda en gang. Så da stakk jeg bort på jobben min for å få i meg min supre havregryn grøt med melk og banan til frokost. Etter det bar det bort for en knall hard time på spinning sykkelen med Maria som super instruktør.
Var en hardt time med med mye motstand med sittende tråkk, så pulss trening med korte kjappe takter. Kan lov at de svei i noen utrent ben.
Men det som var lite morsomt, var å strekke ut etter økta. Der alle fint klarte å få bena opp på sykkel styret var jeg milevis unna, stiv som en pinne. Det er noe jeg trenger å fokusere på, er det noe med gode råd å bra litteratur om temaet tar jeg gjerne det mot. Ellers er det min pigday i dag (uttrykk lånt av Anna Anka), så i dag har det vært cola og potetgull. Så fra nå av skal det kun holdes til en dag i uka, krysser fingrene for at det går.
Det er inspirerende å se at alt grunnlaget lagt i fjor ikke ble ødelagt av høsten. Endelig kan jeg se ørsmå konturer av markerte muskler i bena. Litt inspirasjon i en tung trenings hverdag.

torsdag 20. januar 2011

Morgenstund har gull i munn

Da får jeg begynne å poste igjen etter som jeg er frisk å rask og kommet igang med treninga. Jeg jobber skift og denne uke er det kvelds jobbing, da går en del av dagen bort i søvn og resten i generell surring før jobb.
Men i dag var jeg tidlig opp og framme på Toppform 5 minutt før åpningen (ikke så tidlig, klokka var 9.00)
Og stilte opp på min første spinning time. Det var en 30 min spinning time med masse "bakker". Så det ble mye god stå å tråkke, så da kjentes ben økta jeg hadde på Mandagen veldig godt, på herlig måte.
Etter en god svette økt ble det litt mer amputert overkropps vekt økt. Gapet nok over litt for mye og kjente halvveis ut i vekt økta at det var tomt.Da var det bare ta herlig fortjent dusj!
Ellers så kan jeg jo meddele at effekten av sykeleie merkes med 1 kilo opp, det er jo tungt å svelge når man skal ned i vekt. Og regner med blir stå stille i en tid framover, da jeg nok kommer til å bygge en del muskler med vekt trening og come back etter lang tid uten trening. Så da blir det hardt å holde motivasjonen opp, men må jo stå på fram over da jeg har fått plass i Nordsjørittet.

onsdag 5. januar 2011

Influensaens klamme hand

Det var  vel bare et tids spørsmål før jeg å, skulle få influensa. Gi og med samboeren min stakkar, har ligget rett ut på sofaen i 3 dager nå.
Store problemet er ikke være syk. Selv om jeg er gutt, kan jeg takle det, uansett hva enkelte uttaler: En manne influensa er jo nesten dødelig. Store problemet mitt er at når jeg blir syk synes jeg synd på meg selv og ender opp med cola flaska i ene handa og den andre handa langt ned i chips skåla.
Og det blir det jo ikke vekt tap av! Det er jo bare å tape!!!!!!!

tirsdag 4. januar 2011

Dagen derpå

Etter å ha brukt noen timer på Søndagen til å trene vekter på mitt kjære trenings senter toppform på Sola, kan jeg ikke si noe annet at jeg har fått betale prisen av langtids fravær på trenings fronten. I dag har jeg dratt med meg to tømmerstokker av ben, og er kraftig bevegelseshemming i mage regionen. JA jeg hater å være støl i musklaturen.
Så for ikke ta helt av på trenings fronten og gå på en kjempe smell, så har det vært hvile dag. Men har nå brukt den til litt nyte, bortsett fra å være på jobben. Jeg har nemlig boltret meg i all slanke propagandaen som tabloidene kommer med på ny året. Er en artikkel jeg synes er verdt å nevne: Slanketabber. Må si jeg kjenner meg igjen i alle punktene her bortsett fra usunt tilbehør, det har jeg aldri vært stor bruker av. Er artig å se at tankene man har om gå ned i vekt er de som "ekspertene" kommer med å. Så da vet mann hva mann har å fokusere på frem over.
Noen er litt lettere å jobbe med en andre da, er heldig å ha samboer som spiser vesentlig saktere en glupske meg, så da må bare ro ned å holde følge med henne i stedet.
Droppe måltider gjør mann jo alltid når mann har det travelt? Så her er det passe på ha noe lett tilgjengelig eller sette av tid!
Flytende kalorier, er et fjell å komme over. Men som Coca coliker er vel her den største gevinsten.
Store porsjoner så jeg/vi allerede effekten av i fjor, med å følge det som sto anbefalt på pakkene av porsjoner, jeg ble jo mett likevel.
Hahaaha tankeløs spising, ja som godteri monster er det mye å ta tak i der. Det er alt jeg sier om det for denne gang.